Larsen&Venner har besøgt den tremastede fuldrigger georg stage, der siden 1882 har undervist danske elever i praktisk sømandsgerning, og siden 2010 har været udstyret med rustfri stålbeklædning ombord i kabyssen og kølerummet fra H.W.Larsen.

Hvert forår begynder der nye tider for godt 60 håbefulde unge mennesker. De er blevet optaget på skoleskibet Georg Stage og skal i sommerhalvåret lære sig kunsten at manøvrere et fuldvoksent skib. Sommeren byder på sejlruter ude på det åbne hav, hvor ruten i 2012 førte dem blandt andet til Skotland og Portugal.

Hun er et prægtigt syn med mastehøjde på 31 meter - det er lidt lavere end Rundetårn - og et styre på størrelse med et mellemstort, cirkelformet økkenbord.

DSC_1268 DSC2413

Stævnen er mit yndlingssted

Selve køkkenbordene på Georg Stage er ikke runde. Det tillader pladsen ikke. Skibet er 54 m langt og 8 m bredt og hver en centimeter ser ud til at have en funktion, så de omtrent 70 mennesker ombord, hvoraf de 10 er besætningsmedlemmer, kan leve et nogenlunde normalt liv.

Og dét liv foregår fra starten af april til sidst i august. Georg Stage optager dækselever og kokkeelever på minimum 17 1/2 år ved togtets begyndelse og som i udgangs ikke skal være over 22 år. Eleverne skal have et afgangsbevis fra 9. klasse og må ikke have en kriminel fortid.

Og selvom Georg Stage er et gammelt skib, har det ifølge kaptajn Joacim Bøllehuus en meget vigtig funktion, både fagligt og menneskeligt. - De unge lærer alle de moderne ting ved søfart, men også den meget komplekse opgave, at få sejlskibet her til at sejle. De lærer at bo tæt sammen, vise hensyn og være en del af et fællesskab. Det er kompetencer, som arbejdsmarkedet kan bruge i alle mulige sammenhænge, og specielt på skibe, for der bor man meget sammen og har kun hinanden. Det kan godt være, at du ikke er venner med dem alle sammen, men du er nødt til at respektere dem alligevel, fortæller han.

Det kan Svend Holm kristensen, en af eleverne på Georg Stage, godt nikke genkendende til. Han viser magasinets udsendte rundt på skibet, og indrømmer undervejs, at der er ét bestemt sted, han holder allermest af. - Stævnen er mit yndlingssted. Der må ikke være andre heroppe end ham, der har udkig, så man kan få lidt fred og ro. For når man er sammen med så mange mennesker, er det dejligt at komme herop og være lidt for sig selv, fortæller han. Julen varer dog ikke helt til påske, for tjansen som udkigger på stævnen varer kun i 30 minutter ad gangen.

DSC2436 DSC2422

Søfart for drenge og piger

Og den korte tjans har givet søfartselever på Georg Stage et lille pusterum i 130 år. Historien om Georg Stage stammer tilbage til 1880'erne, hvor Frederik Stage ønskede at professionalisere søfartsuddannelsen af unge mænd. Derfor byggede han skoleskibet og nævnte det Georg Stage efter hans søn, der var død af tuberkulose. Den første udgave af Georg Stage sejlede for det meste i dansk farvand og havde - ligesom det nuværende skib - plads til 80 elever. I 1934 blev det solgt og det nuværende skib bygget. Det fik tilføjet nogle moderne tiltag, såsom en hjælpemaskine og vandtætte skotter. Men trods de mange år på bagen, fremstår skibet som nyt. - Når vi ligger til anker, så rengør vi og maler rigtig meget. Georg Stage skal jo vedligeholdes og være så fint som muligt. Når vi er til tall Ships Race, kan vi se, at andre skibe ikke bliver vedligeholdt ligesom vores, fortæller eleven Svend med stolthed i stemmen.

I 2012 blev rengøringen, malingen og de andre funktioner på Georg Stage varetaget af 63 elever, der blev optaget i foråret. En tredjedel af dem var piger. Lige siden 1981 har kvindelige studerende haft mulighed for at blive optaget på skibet. - Det var et af de sidste erhverv, hvor der blev lukket op. Det går rigtig godt med blandingen, og jeg synes, det er vigtigt at have både drenge og piger. Der er meget mere fnidder, hvis du kun har piger eller drenge. Det gør ligesom, at det bliver mere normalt og afspejler hvordan virkeligheden er andre steder, siger kaptajn Joacim.

Virkeligheden er dog forskruet en anelse på Georg Stage. Eleverne får således blandt andet kun lov til at gå i bad hver tredje dag og bruge tre skyl ad gangen. - Når vi er væk i 14 dage, så er vores beholdning næsten tømt. Er vi længere, så skal vi begynde at rationere vandet. 55 tons forsvinder hurtigt på 70 mennesker, fortæller Joacim.

Skoleskibet, hvis økonomiske overlevelse til dels afhænger af sponsorater, har tydeligvis en vigtig funktion både for eleverne og søfarten. Og mon ikke stævnen i 130 år fremover kommer til at give håbefulde unge et lille pusterum i en hektisk hverdag.



Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Ved brug af webshoppen, accepteres benyttelsen cookies. Læs mere her