Det er efterhånden blevet slået fast med syvtommersøm, at det er sundt at spise fisk. Men det skal også være sjovt for kunderne at besøge fiskehandleren. Det er grundtanken hos Windsor Fisk. Her er indehaver Rasmus Petersen og hans højre hånd Martin Maric hver dag på udkig efter de vildeste og bedste produkter fra den maritime verden til de danske spiseborde.

DSC5577 _DSC5614

Kan du se, at det er en Vesterhavs-torsk?

Rasmus Petersen står foran dagens udvalg af fisk, der ligger på parade i et tykt lag af is i vinduet. Fiskehandleren har et smørret grin i hele hovedet. Kunden får en gratis lektion i elementær fiske-kending. Det lærte vi ellers i folkeskolen. Prøv at se de store muskler den har hen over ryggen. Det er ikke sådan en forkølet torsk fra Østersøen...
Man skal ikke være i butikken i mange minutter, før man ved, at Rasmus' hjerte banker for fisk. Eller rettere - det banker entusiastisk for de gode fisk - de gode råvarer. Og så skal det være sjovt. Måske er det derfor, både han og makkeren Martin har en stråhat på hovedet - selv om det er december.
Hvorfor vi har stråhat på? Det er fordi, vi ikke går med slips, griner Rasmus, der har været indehaver af Windsor Fisk på Frederiksberg i fire år. Rasmus og Martin har travlt med at gøre dagens leverancer klar, så de præsenterer sig bedst muligt i butikken. Der er mildest talt iskoldt i butikken, men de to drøner rundt i korte ærmer. I baglokalet står en kæmpe gryde med krabbekløer og koger.

_DSC5626 _DSC5600

Har I pighvar?

- Spørger en kunde, der er troppet op med en lang indkøbsliste. Nej...desværre...! Det har været hårdt blæsevejr de seneste 14 dage, så det er svært at skaffe råvarerne. Rasmus trækker på skuldrene. Det har været dårligt vejr, så priserne på fisk er bare strøget i vejret. I dag koster en kulmule-filet 120 kroner - for en uge siden kunne jeg sælge den for 80 kroner, forklarer han. Det er ét af grundvilkårene for en forretning som Windsor Fisk. Hvis vejret er dårligt, kan fiskerne ikke komme på havet - og så svigter forsyningerne. Eller også bliver varerne dyrere. Det er tydeligt, at et lille udvalg i vinduet og den medfølgende risiko for skuffede kunder er noget nær det eneste, der kan ødelægge humøret hos de to fiske-pushere.

Der har været fiskebutik i lokalerne på Peter Bangs Vej siden 1908

Men i dag er traditionsrige lokaler ingen garanti for, at kunderne bare vælter ind ad døren. Som Rasmus selv forklarer udfordringen: Danskerne bruger formuer på samtalekøkkener og fladskærms-tv, så de kan stå og se madprogrammer i køkkenet. Og så synes de, de har gjort en god handel, når de har købt en dybfrossen and til 69 kroner i Bilka. Hvad fanden sker der? Rasmus vil tydeligvis noget andet. Danskerne skal lære at spise ordentlig mad. Så hvis han måtte, ville han sikkert stå med en megafon og skrige Kvalitet, kvalitet, kvalitet ud af butiksdøren.
jeg bliver jo ellevild af begejstring, når jeg får fantastiske varer ind i butikken. Hold kæft, prøv at se... en knurhane på 2,6 kilo, hvor er det lækkert! og det bedste er, at jeg jo kan få fat i de gode råvarer hver gang - det er bare et spørgsmål om at gøre sig umage. Det gælder simpelthen om at finde de rigtige leverandører, forklarer Rasmus, når han skal give opskriften på succes. Du finder hurtigt ud af, hvem der har de fede varer. jeg kan nævne dig ti dårlige leverandører - og to der er rigtig gode. Det gælder om at passe godt på leverandørerne. så da chaufføren fra Johnsens fiskeengros triller op foran butikken med dagens forsyninger af østers, styrter Martin hen til kaffemaskinen.
Chaufføren skal ha' sin kaffe... ellers bliver han sur, siger Martin med et tykt lag ironi i stemmen. Du må simpelthen ikke slække på kvaliteten. hvis du overhovedet får den tanke, at dine varer måske ikke er helt tiptop, så skal de smides ud. også selv om det betyder, at du smider dyre råvarer lige i skraldespanden. Det kommer tilbage til dig 1000 gange, hvis du laver noget lort, siger Rasmus.

_DSC5552 _DSC5587

The sky is the limit – Her I fiskebranchen

Det er bare et spørgsmål om at gøre det ordenligt og for Guds skyld lade være med at lugte. Du skal huske at gøre ordentligt rent, siger Rasmus, mens han henter butikkens nyeste rengøringsvåben frem fra skabet. en Sage-wash. Vi bruger den et par gange om ugen i hele butikken. Det er nemt, og det tager lugten.
De hvide vægge i butikken er forsynet med skæve slogans, skrevet med store sorte bogstaver. et af dem vil sikkert give et gib i nogle Frederiksberg-fruer: Spætter gør glade - så stik konen et par flade.

Vi har det jo godt sammen her i butikken

- Og så elsker vi at lave gøgl, ellers bliver det jo bare det samme og det samme dag ud og dag ind, forklarer Rasmus, af samme grund kaster Rasmus sig også ud i tiltag, man ikke umiddelbart forbinder med en tur i fiskebutikken.
For eksempel da Danmarks bedste bartender blev hyret til at servere gratis cocktails for kunderne. eller da et spillemands-orkester fra Christiansø gav koncert foran butikken. Det kan da godt være, at jeg så tjener et par tusind kroner mindre den dag. men det gælder jo om at give kunderne nogle oplevelser, så vi kan skille os ud, siger Rasmus.
At Windsor fisk er en butik lidt ud over det sædvanlige, har andre også fået øje på. i hvert fald modtog Rasmus Frederiksbergs kommunes Erhvervspris 2011.
Jeg kan ikke lige huske, hvorfor vi har fået den, siger Rasmus, mens han skynder sig at finde diplomet. Det afslører, at prisen er tildelt for ”Kvalitetsudvikling og særlige markedsføringstiltag”. Der kan du se, hvad der sker, når man laver lidt gang i gaden!



Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse. Ved brug af webshoppen, accepteres benyttelsen cookies. Læs mere her